Skip to content

Verkoopadviseur Jannick: ‘Met een glimlach de deur uit’

Ontmoet Jannick

Bij Van Wanrooij Warenhuys vinden we het belangrijk dat je plezier hebt in je werk. Daarom vragen we onze collega’s: wat maakt je vak leuk? Met deze keer in de hoofdrol: Verkoopadviseur Jannick.

Van verkopen naar adviseren

“Waarom ik na accountmanager als verkoopadviseur aan de slag ben gegaan? Tja, die vraag wordt me vaker gesteld. Accountmanagement is na de studie International Business het summum voor een starter. Dan heb je het goed gedaan. Met die gedachte begon ik als accountmanager in de printwereld. Een vrij harde wereld, kwam ik gaandeweg achter. Veel business to business. Continu op zoek naar nieuwe klanten om producten en diensten aan te slijten. Dat sprak me op den duur minder aan. Alsof Van Wanrooij het aanvoelde, werd ik door ze benaderd om eens te komen praten. De ontvangst in de showroom, de meeloopdag en het feit dat ik met particulieren aan de slag kon, sprak mij enorm aan. Of ik deze functie als een stap terug zie? No way. Dit werk is leuker om te doen, omdat de nadruk hier meer op adviseren ligt.”

Leren luisteren

“In plaats van veel praten, leer je goed luisteren. Klanten besteden hier grote bedragen. Aan mij de taak om ze goed te adviseren bij alle keuzes. Als je goed luistert, laat de klant onbewust aardig wat los over het eindbeeld dat ze in hun hoofd hebben. Hoor ik “het moet wel krasbestendig zijn..” of “ik wil geen vlekken in het blad..”, dan staan mijn antennes aan. Je kunt dan automatisch al bepaalde merken, materialen en keuzes uitsluiten. Passend bij het budget maak ik een voorstel waar de klant verliefd op wordt. Als dat lukt dan is dat de ultieme beloning voor klantgericht werken.”

Verkopen is verdiepen

“Ik doe dit werk nu meer dan een jaar en het kost flink wat tijd om productkennis op te doen en de manier van werken eigen te maken. Je kunt pas iets goed verkopen als je het hele proces hebt doorgrond en je verdiept in de mogelijkheden. Vaak hebben klanten al inspiratie opgedaan op Pinterest; hun droombeeld. Met de ervaring die ik nu al heb kan ik goed inschatten of dat beeld past bij het budget dat ze in hun hoofd hebben. Vanuit daar probeer ik met ze mee te denken over opstellingen, kleuren en ben ik in mijn hoofd bezig met waar ik ze nog mee kan verrassen. Creatief meedenken moet een beetje in je zitten, maar dat leer je ook door het veel te doen. Dat is toch echt de beste manier om jezelf te ontwikkelen.”

One stop shop

“Als klanten in de showroom komen, dan heb je gemiddeld zo’n 3,5 uur de tijd om de wensen op tafel te krijgen, het budget te bespreken, keuzes te maken, door de showroom te lopen, een 3D-tekening uit te werken en een op maat gemaakte offerte klaar te hebben. Het idee van een one stop shop wordt door veel klanten als prettig ervaren. Aan het einde van de rit moeten ze met een glimlach het pand verlaten. Dat lukt ook vaak, want we hebben hier echt alle producten en kennis in huis en in de offerte maken we alles transparant. Die combinatie maakt dat ‘nog even verder kijken’ bijna overbodig is.”

Volle agenda

“Als verkoopadviseur wordt je agenda lekker volgepland. Ik hoef dat zelf allemaal niet te doen. Dat vraagt wel om een gestructureerde manier van werken, anders stapelt het zich op. Het mooie is dat je gewoon iedere dag weer nieuwe klanten aan tafel hebt zitten. Alles komt voorbij; jong, oud, verschillende nationaliteiten. Sommige afspraken zijn zelfs in het Engels. Maar dat is voor mij geen probleem. Ik heb niet voor niets International Business gedaan hè. ;)

Wil jij net als Jannick aan de slag als Verkoopadviseur?

Bekijk dan onze vacatures! Heb je vragen? Onze Recruiter Linda kan al je vragen beantwoorden. Bel of app naar: 06 - 20 73 81 63.